Ben jij een leider? En hoe geef je leiding aan volgers? 5 Tips!
Wie leider is heeft te maken met volgers. Maar wanneer ben je een leider en hoe geef je leiding aan volgers? In een wereldwijd onderzoek in 2009 werd aan 250.000 mensen de centrale vraag voorgelegd: wat wil je nou echt met je leven? Wat blijkt: 89% had echt geen idee. Dus 9 van de 10 mensen doen maar wat. De meeste van ons worstelen zich door het leven en proberen zoveel mogelijk ongemak te vermijden. Zij werken zich suf om ongemak en problemen uit hun leven en hun werk te bannen. De meeste mensen raken zo op de eindeloze zoektocht naar comfort.
Terwijl leiding nemen en succesvol zijn niet echt moeilijk is. En dan bedoel ik hier niet alleen succes in je werk. Van belang is dat je weet wat je wilt bereiken. Wat je stip op de horizon is en dat je daar een beeld bij hebt. Tot in detail.
Mensen die dat niet hebben, werken zich van probleem naar probleem. Van deadline naar deadline. Dat wil zeggen zij zien allerlei problemen op hun pad en proberen die te lijf te gaan. Ze kunnen daarbij vaak niet goed omgaan met stress en angst en zijn dat in de loop van de jaren ook gaan zien als een probleem. Zo lopen ze tenslotte in de eindeloze jacht op angst en stress, juist vast in diezelfde angst en stress. Juist dit eindeloze jagen naar comfort (het ontbreken van problemen) in plaats van het werken aan hun doelen, zorgt ervoor dat je uitgeblust raakt. Opeens is de accu leeg. Ook het verbeeldingsvermogen is uitgeblust.
En dat terwijl je voor het realiseren van je doelen juist verbeeldingskracht nodig hebt.
Het is in de eerste plaats van belang dat je een doel voor ogen hebt en dat zo duidelijk mogelijk. Breng dat doel tot leven. Tot in detail. Als je bijvoorbeeld gezond wilt leven en je wilt werk verrichten wat bij je past, denk dan eens na over vragen als: wat is dat voor werk, wat doe ik dan, en geef ik leiding, werk ik met anderen samen, alleen in Nederland of ook daarbuiten, hoeveel verdien ik dan en wat doe ik met dat geld.
Met andere woorden: duik in je beeld en ga na wat je precies wilt. Breng je beeld vervolgens tot leven als een film: zie het voor je.
Maak van deze droom je doel. Verzamel de juiste mensen om je heen (je mastermind) en ga aan de slag.
Wie denkt dat ie in het leven alleen is en alles zelf moet doen, heeft het bij het verkeerde end en dreigt bij de eerste storm al onder te gaan. Succesvolle leiders werken samen met krachtige anderen die de zelfde passie hebben: de passie om met toewijding en discipline een eigen droom te verwezenlijken. Beren, voetangels en klemmen die je onderweg tegenkomt zijn dan te overwinnen. Vooral doordat je de bigger picture in het vizier houdt: wat wil ik in mijn leven en werk. Bekijk je ‘droom-film’ nog eens, nóg eens en nóg eens. En laat je niet laat afleiden door zaken die er niet toe doen. Vallen en weer opstaan. Leren en je ontwikkelen. Steeds met je doel voor ogen.
Dat is niet moeilijk, dat is leven.
Doen mensen die geen duidelijk doel hebben iets fout: Nee, ze doen vooral iets niet. Ze doen maar wat, maar vooral zonder eigen richting. Wie geen doel voor ogen heeft wordt geleid. En daar word je, tenzij je geleid wilt worden, op z’n minst chagrijnig van.
Niet iedereen wil leiden. Sommige mensen reageren al allergisch bij de woorden ‘pro-actief’ en ‘eigenaarschap’. Zij willen liever duidelijkheid. Richting in plaats van doel.
Hoe geef je leiding aan mensen die niet als ‘geboren leider’ in hun werk staan? Een paar tips:
- Stel vragen in plaats van antwoorden te geven
Want vragen geven, hoe gek dat ook klinkt, meer duidelijkheid. Waar jouw antwoorden je medewerkers aanzetten tot nieuwe vragen, stimuleren je vragen hen juist tot nadenken en dat zorgt ervoor dat deze zelfde medewerkers meer betrokkenheid ontwikkelen. Wees wel oprecht geïnteresseerd. Medewerkers voelen haarfijn aan of jij je vraag uit oprechte interesse stelt of voor de bühne.
De eerstvolgende medewerker die je vraagt wat hij/zij zou moeten doen, kun je de vraag stellen: kun je een paar suggesties bedenken? Of: wat zou, denk jij, hier de beste aanpak zijn?
Doe vervolgens als leider wel iets met de antwoorden die je krijgt. Want doe je niks met de geboden suggesties dan staat deze ‘volger’ de volgende keer per direct met de hakken in de klei.
- Doe iets met de motivatie en interesse van de medewerkers
Stel je voor dat je medewerkers van sport houden maar dagelijks topdagen bij jou op kantoor draaien. Bedenk dan hoe je de sport of de beweging onderdeel kunt laten zijn van het dagelijks werk. Is er een ruimte die je kunt inrichten als sportunit? En kan er een schema gemaakt worden waarbij twee uur werken, kwartier bewegen, een interessant werkritme wordt? Samen een mooie wedstrijd bezoeken doet ook wonderen. En wat kun je samen verzinnen voor ouders van jonge gezinnen die het maximale combineren in hun leven door elke dag op kantoor topprestaties te leveren?
- Faciliteer het leren
Kennis geeft vertrouwen en maakt je sterker. Als leider ben je zelf voortdurend bezig met de vraag hoe dingen nóg beter kunnen. Door suggesties te doen voor boeken, films en blogs breng je nieuwsgierigheid op gang. Is er iemand op kantoor die goed kan schrijven, nodig hem/haar dan uit een blog te verzorgen op intranet. Deze medewerker kan vervolgens in zijn/haar column een collega uitnodigen hetzelfde te doen. Ook een stamtafel in het bedrijfsrestaurant kan een plek zijn waar je kennis kunt delen. Je hoeft alleen maar een format te geven om dat op reguliere wijze te laten slagen. Nodig bijvoorbeeld eens een interessante spreker aan de stamtafel uit. Of een medewerker van een andere afdeling die een vraag voorlegt….
- Waardeer, waardeer, waardeer
Waardeer je medewerkers voor wat ze doen. Niet alleen tijdens beoordelingsgesprekken kan waardering uitgesproken worden. Medewerkers stellen het over het algemeen enorm op prijs wanneer ze horen hoe je een collega complimenteert tijdens een meeting. Trots mogen zijn op je eigen werk en op het werk van elkaar, versterkt enorm. Maak werk van waardering. Zorg ervoor dat wanneer je iets of iemand waardeert, dat ook uitspreekt. Hoe vaak gebeurt het jou dat je enorm blij bent met de prestatie van een persoon of een team? Spreek het uit! Juist wanneer medewerkers hard werken aan een project maar de eindstreep nog lang niet in zicht is, werkt een compliment versterkend.
- Stop met het pamperen van je medewerkers
Wie voortdurend bezig is te voldoen aan de wensen van alle medewerkers, heeft het niet begrepen. Je hebt een doel, je wilt een droom te verwezenlijken. Wanneer je wilt voldoen aan de wensen van iederéén verlies je niet alleen je eigen droom uit het oog. Je bent dan de volger van je volgers geworden.
Door hen te pamperen bereik je niet je doel. Juist het voorleggen van puzzels en vraagstukken daagt hen uit om mee te denken. Leer wat vaker nee te zeggen. In succesvolle bedrijven krijgen juist de high potentials nog wat meer hooi op hun vork; kunnen ze laten zien wat ze waard zijn.
Iemand die klaagt en zichzelf als slachtoffer ziet, beweegt zich uit de problematiek en wordt pro-actief als het probleem echt onhoudbaar is en komt zo in de oplossingsrichting. Een medewerker met problemen? Stel hem/haar een dan een paar vragen die het probleem niet oplossen maar juist aanzetten tot nadenken.
Niet iedereen wil een leider zijn. Waardeer volgers in hun eigen kwaliteiten. Dat maakt hen krachtiger, zelfbewuster, en toch geen leider. Precies goed.
Heb jij een ervaring of een opinie over dit onderwerp die je wilt delen? Schrijf dan hieronder je reactie.
Klik hier om Geke te boeken
Recente artikelen
- 26 apr 2024Masterclass Presentatie van Leiderschap
- 21 nov 2023Systemic Work & Constellations (SINGAPORE)
- 20 nov 2023Systemisch werk en Opstellingen